Acum vreo doi ani când încercam să învăț cât mai multe despre logo design, nu reușeam să înțeleg
de ce unele logo–uri valorează câteva sute de lei în timp ce altele costă mii de euro. Erau simple
desene, până la urmă.
Cu și mai mult timp în urmă, când mă ocupam cu total altceva și orice ținea de creativitate era destul
de străin pentru mine, aveam nevoie de un logo nou pentru firma pe care o administram la acea
vreme. Ce aveam atunci pe post de logo reprezenta cea mai bună încercare a unui băiat talentat la
desen și care știa Photoshop. Nu era rău, iar la vremea respectivă fusesem destul de încântată de el.
Dar firma crescuse între timp și avea deja o bază constantă de clienți, iar vechiul logo pur și simplu
nu părea suficient de serios și era învechit. Așa că m–am apucat să caut pe net firme de design sau un
designer independent care să–mi deseneze unul nou.
Am găsit multe alternative tentante, care arătau impecabil și erau rezonabile pentru bugetul nostru
încă destul de limitat. Așa că am facut câteva încercări la prețul de câteva sute de lei și am obținut
niște variante rezonabile. Problema era că deși arătau bine și teoretic ar fi trebuit să se potrivească,
nu–mi venea ușor să înlocuiesc vechiul logo cu niciuna dintre variantele noi. Ceva nu mergea, dar nu
știam să spun ce.
Apoi am decis să apelez la o firmă de nivel mai ridicat, o firmă de branding. Acolo un logo costa
câteva mii de euro. Bine, e adevărat că venea împreună cu niște cărți de vizită și cu o nouă culoare
de brand și alte câteva mici accesorii. Inițial am fost puțin șocată de preț, dar după ce am văzut
rezultatul am decis să–l plătesc, pentru că pur și simplu era ceea ce trebuie.
După ani de zile am înțeles și de ce. Diferența dintre cele două variante – cea care costa sute de lei și
cea care costa mii de euro consta în faptul că cea de mii de euro reușea să surprindă printr–un simplu
desen întreaga personalitate a afacerii mele.
Când mă pregăteam pentru a–mi deschide propria agenție de branding – Black Unicorn Branding –
am citit mai multe cărți despre strategie de brand și am aflat că un logo autentic trebuie să se
adreseze doar clienților potriviți și să creeze o conexiune emoțională cu ei. Pentru ca cineva să
reușească să deseneze un logo potrivit, trebuie să înțeleagă foarte bine afacerea și clienții ei și să
reușească să–i captureze esența – acele trăsături care o fac unică – într–un simplu desen. Apoi mai
este vorba și de efectul subliminal, cel care se adresează subconștientului. Când am plătit mii de
euro am plătit de fapt puțin și din numeroasele cărți pe care le–a citit designerul, și experiența pe
care a avut–o înainte de a–l face pe al meu.
Un logo reușit este ca o mini operă de artă: surprinde esența unei afaceri și o comunică într–un mod
cât mai simplu și mai ușor de înțeles.
Reply